SPELET I KORTHET
Ställ dina sierbrickor i ett ställ. Matcha utlagda
brickor på bordet (båda sirorna i hörnen ska
matcha varandra). Lägg ut 1 sierbricka per drag.
Plussa samman sirorna på varje utlagd bricka.
Skriv upp summan (din poäng) efter varje drag.
Vissa av brickorna ingår i gurer som ger höga
bonuspoäng. Vilka brickor det gäller och vilka
gurer som kan läggas, framgår av exemplen på
sista sidan (F-I). Spelaren med högst poäng vinner.
Nybörjartips! Vänta lite med att visa gurerna, tills
alla har koll på hur man lägger ut brickor och räknar
poäng.
RÄKNA POÄNG EFTER VARJE UTLAGD BRICKA!
Så här går det till: Plussa samman de tre sirorna
på den bricka du har lagt ut. Notera summan i ditt
protokoll. Läs om minuspoängen under SPELET
FORTSÄTTER!
Vinn bonuspoäng!
Utöver poängen per utlagd bricka, kan en
Triominos-spelare få bonuspoäng.
• Först utan sierbrickor får 25 bonuspoäng
Spelets riktigt höga poäng ligger i gurerna. Att
lägga sista brickan som avslutar en gur av redan
utlagda brickor:
• 40 bonuspoäng: lägg sista brickan i Bron
(se gur F)
• 50 bonuspoäng: lägg sista brickan i Hexagon
(se gur G)
• 60 bonuspoäng: lägg sista brickan i Dubbel
Hexagon (se gur H)
• 70 bonuspoäng: lägg sista brickan i Trippel
Hexagon (se gur I)
Glöm inte räkna in poängen på den bricka som
avslutade guren!
Spelförberedelser:
1. Lägg ut samtliga brickor på bordet med
sirorna nedåt. Blanda brickorna.
2. Ta 1 ställ och 9 brickor per spelare (med
2 spelare)
Ta 1 ställ och 7 brickor per spelare (med
3-4 spelare)
3. Utse gärna en protokollförare som noterar
spelarnas poäng i varje drag.
Vem börjar spela?
Ta 1 extra bricka vardera från potten. Räkna
samman poängen (= summan av de tre sirorna på
brickan) och jämför. Spelaren med högst poäng får
börja spela. (Samma poäng? Dra nya brickor och
räkna om.) Lägg tillbaka brickorna i potten före
spelstart och blanda om. Skjut sedan brickorna åt
sidan.
SPELSTART!
Första draget: Ta 1 sierbricka från ditt ställ och
lägg ut mitt på bordet. Räkna samman poängen på
din utlagda sierbricka. Spelet fortsätter medurs till
nästa spelare i tur, som ska lägga en matchande
bricka.
Detta görs i kommande drag: Varje gång det blir
din tur, lägger du ut en av dina sierbrickor (om
den passar) mot en redan utlagd bricka. Båda
sirorna i hörnen ska matcha varandra för att
draget ska bli godkänt. Du får bara lägga ut 1 bricka
per drag. Skriv upp din poäng efter draget!
SPELET FORTSÄTTER
Ta sierbrickor ur potten: Om du inte kan (eller
inte vill) lägga ut en sierbricka från ditt ställ, kan du
istället ta nya brickor ur potten. Så här går det till:
• Plocka upp max 3 brickor i ditt drag. Lägg ut
direkt, om du får en passande bricka.
• Varje sierbricka du tar från potten ger
5 minuspoäng. Kan du fortfarande inte lägga
ut efter tredje brickan, blir det ytterligare
10 minuspoäng.
• Glöm inte plussa på poängen för brickan - om
du lyckades lägga ut någon!
Några exempel:
Ta upp en bricka (-5) + lägg ut en bricka värd 9
poäng = 4 poäng i ditt protokoll
Ta upp två brickor (-10) + lägg ut en bricka värd
9 poäng = 1 minuspoäng
Ta upp tre brickor (-15) + lägga ut en bricka värd
7 poäng = 8 minuspoäng
Ta upp tre brickor utan att kunna lägga ut =
(5+5+5+10) 25 minuspoäng
Tar potten slut? Spelare som inte kan lägga ut, får
stå över sitt drag utan minuspoäng om potten är
tömd. Kanske turen vänder till nästa drag?
SPELET ÄR ÖVER:
· när en av spelarna lägger ut sin sista
sierbricka
· om ingen av spelarna kan lägga ut er brickor
Räkna samman!
· Spelaren som först blev utan sierbrickor får 25
bonuspoäng + summan av SAMTLIGA
sierbrickor som övriga spelare har kvar på
sina ställ.
· Om ingen av spelarna kan lägga ut, får varje
spelare räkna samman sina kvarvarande
sierbrickor på stället och dra av summan från
sin totalpoäng.
JÄMFÖR POÄNGEN! Spelaren med högst poäng
vinner spelomgången. Vill ni, kan ni föra över
poängen till nästa spelomgång: Enligt Triominos
ociella spelturningsregler spelar man vidare
tills första spelaren når 400-poängsgränsen. Först
till 400 innebär sista spelomgång och spelet
avslutas på sedvanligt sätt.
Lycka till och mycket nöje!
Några smarta speltips!
Har du era brickor på ditt ställ som matchar varan-
dra? Då kan det vara klokt att lägga ut första brickan
där det nns plats att lägga ut er. (Och hoppas att
inte motspelarna hinner stjäla utrymmet …)
Varje bricka har sin givna plats i gurerna som ger
bonuspoäng. Kolla alltid på bordet, så att inte brickan
som avslutar en gur redan är utlagd någon
annanstans.
Det kan vara en god idé att vänta med att lägga ut en
sierbricka som ingår i en hexagon. Kanske en annan
spelare lägger ut den näst sista brickan, så du kan
avsluta med din bricka och vinna bonuspoängen.
H
A
Poäng 1+3+4=8
B
Poäng 1+3+4=6
D
E
F
G
C
Poäng 3+2+2=7
Poäng 3+4+4+40=51
Poäng 5+5+1+50=61
Poäng 5+3+4+60=72
Poäng 1+1+3+70=75
I
SE
THE ORIGINAL
SPILLET KORT FORTALT!
Stil dine talbrikker på et stativ. Match de lagte
brikker på bordet (begge tal i hjørnet skal matche
hinanden). Læg 1 talbrik pr. træk. Læg tallene
sammen på hver brik, der er lagt. Notér summen
(dine point) efter hvert træk.
Nogle af brikkerne indgår i gurer, som giver høje
bonuspoint. Hvilke brikker og hvilke gurer, som
kan lægges, fremgår af eksemplet på sidste side
(F-I). Spilleren med de este point vinder.
Tips til nybegyndere! Vent lidt med at vise gurerne,
indtil alle har tjek på, hvordan man lægger brikker og
tæller point.
TÆL POINT EFTER HVER UDLAGT BRIK!
Sådan går det til: Læg de tre tal sammen på den
brik, du har lagt. Notér summen på dit pointkort.
Læs om minuspoint under SPILLET FORTSÆTTER!
Vind bonuspoint!
Udover point pr. udlagt brik kan en
Triominos-spiller få bonuspoint.
• Første spiller uden talbrikker får 25 bonuspoint
Spillets rigtigt høje point opnås i gurerne. Sådan
lægges sidste brik, som afslutter en gur med
allerede udlagte brikker:
• 40 bonuspoint: læg sidste brik i Bro
(se gur F)
• 50 bonuspoint: læg sidste brik i Hexagon
(se gur G)
• 60 bonuspoint: læg sidste brik i Dobbelt
hexagon (se gur H)
• 70 bonuspoint: læg sidste brik i Tredobbelt
hexagon (se gur I)
Glem ikke at regne point med for den brik, som
afsluttede guren!
Forberedelser:
1. Læg samtlige brikker ud på bordet med tallet
nedad. Bland brikkerne.
2. Tag 1 holder og 9 brikker pr. spiller (med 2
spillere)
Tag 1 holder og 7 brikker pr. spiller (med 3-4
spillere)
3. Vælg en spiller til at føre regnskab med
spillernes point efter hvert træk.
HVEM STARTER SPILLET?
Tag 1 ekstra brik hver fra bunken. Regn pointene
sammen (= summen af de tre tal på brikken), og
sammenlign. Spilleren med est point får lov til at
starte spillet. (Ens point? Træk nye brikker, og tæl
sammen igen). Læg brikkerne tilbage i bunken
inden spillets start, og bland brikkerne. Skub
derefter brikkerne ud til siden.
START SPIL!
Første træk:
Tag 1 talbrik, når det er din tur, og læg den ud midt
på bordet. Regn pointene sammen på dine udlagte
talbrikker. Spillet fortsætter med uret til næste
spiller, som skal lægge en brik, som matcher.
Dette sker i kommende træk:
Hver gang at det bliver din tur, skal du lægge en af
dine talbrikker (hvis den passer) ud for en allerede
udlagt brik. Begge tal i hjørnerne skal matche
hinanden, for at trækket godkendes. Du kan lægge
1 brik pr. træk. Notér dine point efter dit træk!
SPILLET FORTSÆTTER:
Tag en talbrik fra bunken: Hvis du ikke kan (eller
ikke vil) lægge ud en talbrik, når det er din tur, kan
du i stedet for tage nye brikker fra bunken. Sådan
gør du:
• Tag maks. 3 brikker i dit træk. Læg brikken med
det samme, hvis du får en matchende brik.
• Hver talbrik, du tager fra bunken, giver 5
minuspoint. Hvis du stadig ikke kan lægge en
brik efter den tredje brik, får du yderligere 10
minuspoint.
• Glem ikke at lægge brikkens point sammen -
hvis du har fået nogen!
Nogle eksempler:
Tag en brik (-5) + læg en brik med en værdi på 9
point = 4 point i dit pointregnskab
Tag to brikker (-10) + læg en brik med en værdi
på 9 point = 1 minuspoint
Tag tre brikker (-15) + læg en brik med en værdi
på 7 point = 8 minuspoint
Tag tre brikker uden at lægge nogen = (5+5+5+10)
25 minuspoint
Er der ikke ere brikker? Spillere, som ikke har ere
brikker, bliver sprunget over uden at få
minuspoint, hvis der ikke ndes ere brikker i
bunken. Måske er der mere held i næste træk?
SPILLET ER FÆRDIGT:
· Når en af spillerne har lagt sin sidste talbrik
· Hvis ingen af spillerne kan lægge ere brikker
Tæl point!
· Spilleren, som først var uden talbrikker, får 25
bonuspoint + summen af SAMTLIGE talbrikker
fra de andre spilleres resterende brikker.
• Hvis ingen af spillerne kan lægge brikker, skal
hver spiller tælle summen sammen på de
resterende talbrikker i sin holder og trække
denne sum fra sine samlede point.
SAMMENLIGN POINT! Spilleren med de este
point vinder spillerunden. Hvis I vil, kan I overføre
pointene til den næste spillerunde: I Triominos
ocielle regler til spilturneringer spiller man
videre, indtil den første spiller når 400 point. Først
til 400 point indebærer, at spillerunden og spillet
afsluttes som normalt.
HELD OG LYKKE OG GOD FORNØJELSE!
Nogle smarte spiltips!
Har du ere brikker, som matcher hinanden, når det
bliver din tur? Så kan det være klogt at lægge den
første brik der, hvor der ndes plads til at lægge ere.
(Og håbe på at modstanderne ikke stjæler pladsen …)
Hver brik har sin faste plads i gurerne, som giver
bonuspoint. Tjek altid, om der ndes brikker på bordet,
som afslutter en gur, der allerede er lagt et andet sted.
Hvis det er tilfældet, kan det være en god idé at vente
med at lægge en talbrik, som indgår i en hexagon.
Måske lægger en anden spiller den næstsidste brik, så
du kan afslutte med din brik og vinde bonuspoint.
H
A
Point 1+3+4=8
B
Point 1+3+4=6
D
E
F
G
C
Point 3+2+2=7
Point 3+4+4+40=51
Point 5+5+1+50=61
Point 5+3+4+60=72
Point 1+1+3+70=75
I
DK
THE ORIGINAL
© BRIO AB/ALGA 2016. © 2016 Goliath BV. © BRIO AB/ALGA 2016. © 2016 Goliath BV.
Delta i konversationen om denna produkt
Här kan du dela vad du tycker om Alga Triominos. Om du har en fråga, läs först noggrant igenom manualen. Att begära en manual kan göras genom att använda vårt kontaktformulär.